Domein 5: Domeinoverschrijdende doelen

Omschrijving opdracht:
Ik heb voor de klas een forum gemaakt (zie onderaan) dat dient als een discussieruimte. Leerlingen kunnen met elkaar in discussie treden, overleggen, hulp vragen, ideeën uitwisselen, enz. ... .

Verantwoording opdracht:
- Waarom helpt deze activiteit bij het bereiken van de doelstellingen van het vak?
Zie onderaan bij de leerplandoelen: de leerlingen leren nadenken over communicatie bij wiskunde.
- Waarom past deze activiteit bij de leerlingen van dit leerjaar?
Deze activiteit past bij alle leerjaren (behalve bij het 1ste leerjaar omdat zij nog niet beschikken over schrijf- en leesvaardigheden). Leerlingen communiceren en leren hier nadenken over communicatie.
- Waarom past deze activiteit bij de gekozen ICT eindterm?
*Eindterm 8:

Verantwoord: door een reactie te plaatsen, wordt hun mening voor iedereen zichtbaar. Als ze iets onzinnigs, beledigends,... hebben geschreven, kunnen ze zich daar nu voor schamen.
Veilig: de leerlingen die in de fout gaan met het plaatsen van een reactie zijn veilig in het opzicht dat deze site door mezelf beheerd wordt en ik dus diverse maatregelen kan nemen, bv.: bericht verwijderen, een officiële waarschuwing geven,... .
Doelmatig: de geplaatste reactie is ofwel zinloos ofwel nuttig. Daar kan nu op gewezen worden.
- Waarom verhoogt deze activiteit de kwaliteit van het onderwijs?
Omdat dit forum iedereen de kans biedt te communiceren en te leren nadenken over communicatie.
- Hoe zou je dit praktisch aanpakken in de klas?
De leerkracht geeft een klassikaal informatiemoment over het forum: wat is een forum, waarvoor wordt het gebruikt, wat zijn de regels en afspraken,...? Vervolgens kan iedere leerling hiervan gebruik maken.

 

ICT eindterm
8. De leerlingen kunnen ict gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.

Leerplandoel: Leren communiceren over wiskunde
DO10. Nadenken over communicatie bij wiskunde: 
a) nagaan of je de ander wel goed begrijpt en of de ander je begrijpt;
b) bedenkingen formuleren over de positieve en negatieve aspecten van het in groep oplossen van wiskundige problemen.

Ga verder naar de opdrachten muzische vorming

Onderwerp: Wiskunde

cheap watches men

cheap watches men 20-01-2015

volleyball shoes women

volleyball shoes women 18-01-2015

nike free 5 women

nike free 5 women 17-01-2015

chi straightener

chi straightener 15-01-2015

woolrich women

woolrich women 13-01-2015

gucci bag

gucci bag 09-01-2015

nike air jordan

nike air jordan 09-01-2015

canada goose outlet

canada goose outlet 08-01-2015

canada goose outlet

canada goose outlet 07-01-2015

chi straightener

chi straightener 07-01-2015

1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>

Nieuw bericht

 

Contact