Domein 1: Getallenkennis

Omschrijving opdracht:

Ter voorbereiding op de les rond Romeinse cijfers zoeken de leerlingen, per groepen van 4 leerlingen, op internet foto’s  waarop Romeinse getallen staan. Hiervan maken ze een PowerPoint en tonen deze aan de rest van de klas. Deze PowerPoints worden gebruikt tijdens de les waarbij zij dan op zoek moeten gaan naar het oorspronkelijke natuurlijk getal. Zo leren de leerlingen de waarde van de symbolen bij Romeinse cijfers.

 

 

Verantwoording opdracht:
- Waarom helpt deze activiteit bij het bereiken van de doelstellingen van het vak?
Ze moeten zelf dingen opzoeken die bijdragen tot het lesonderwerp. Doordat ze hiervan een PowerPoint moeten maken en deze wordt besproken tijdens de les, leren de leerlingen automatisch de belangrijkste elementen rond de Romeinse cijfers. Het doel van Romeinse cijfers wordt hier dan ook bereikt(G33 - G34). De leerlingen moeten zelf op zoek gaan naar de getalwaarden van de Romeinse cijfers en leren dit zonder dat ze het zelf beseffen van en aan elkaar.
- Waarom past deze activiteit bij de leerlingen van dit leerjaar?
Leerlingen van het 5de leerjaar willen zoveel mogelijk zelfstandig werken en ontdekken. Bij deze activiteit kunnen ze dat ten volle doen. Ze moeten zelf dingen opzoeken die bijdragen tot het lesonderwerp.
- Waarom past deze activiteit bij de gekozen ICT eindterm?
*Eindterm 7: de leerlingen leren hier dat ze hun informatie kunnen presenteren a.d.h.v. een PowerPoint.
*Eindterm 1: de leerlingen begrijpen dat het gebruik van een computer hen kan helpen bij het zoeken naar informatie.  Ze zullen snel door hebben dat dit sneller gaat dan het opzoeken in een boek. Hierdoor zal hun houding ten opzichte van ICT positief worden beïnvloed. 
- Waarom verhoogt deze activiteit de kwaliteit van het onderwijs?
Leerlingen van het 5de leerjaar willen zoveel mogelijk zelfstandig werken en ontdekken. Ze moeten zelf dingen opzoeken die bijdragen tot het lesonderwerp. Daarbij wordt de gewonnen informatie gebruikt tijdens de les.
- Hoe zou jij dit praktisch aanpakken in de klas?
Dit is een haalbare opdracht in groepen. Er zijn voldoende computers aanwezig. De meeste leerlingen hebben ook thuis een computer die hiervoor kan worden gebruikt. Ik zal er dan ook voor zorgen dat er in elke groep minstens 1 iemand zit die over een computer beschikt.

 

ICT eindtermen
7. De leerlingen kunnen ict gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ict en zijn bereid ict te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.

 

Leerplandoel: andere talstelsels
G33. Getallen lezen en schrijven in het Romeinse talstelsel.
G34. Met concrete voorbeelden aanduiden dat er verschillende talstelsels zijn.

                                                      

 

Contact