Domein 4: Meetkunde
Omschrijving opdracht:
In het 5de leerjaar wordt er een aanzet gegeven rond de eigenschappen van ruimtefiguren.
In de eerste les komen de veelvlakken aan bod. De leerlingen worden in 3 groepen verdeeld. Elke groep krijgt 1 veelvlak opgelegd, dus groep 1 krijgt de 'kubus', groep 2 de 'balk' en groep 3 de 'piramide'. De bedoeling is dat elke groep informatie opzoekt over een aantal eigenschappen (zijden, hoeken, herkenbaarheid, ...) van dit veelvlak. De leerlingen kunnen de informatie opzoeken via het internet (of via het veilig zoekprogramma 'Koekeltjes'). Van hun gevonden informatie maken ze een PowerPoint presentatie. Als echte leerkrachten en experts kunnen nadien hun opgedane kennis a.d.h.v. hun PowerPoint presentatie doorgeven aan de rest van de klas.
N.B.: ik ben van mening dat we de kinderen niet altijd op 'veilige' websites moeten laten werken, want dit gebeurt in het dagelijkse leven ook niet. We moeten de kinderen ook leren omgaan met de 'gevaarlijke' aspecten van het internet.
Verantwoording opdracht:
- Waarom helpt deze activiteit bij het bereiken van de doelstellingen van het vak?
Zie onderaan bij de leerplandoelen: de leerlingen zoeken zelfstandig de eigenschappen van ruimtefiguren op waardoor ze die sneller zullen herkennen. Ze doen dit op eigen niveau.
- Waarom past deze activiteit bij de leerlingen van dit leerjaar?
De aanzet tot ruimtefiguren komt pas in het 5de leerjaar aan bod. Door informatie zelf op te zoeken, wordt de nieuwe inhoud beter vastgezet in het geheugen.
- Waarom past deze activiteit bij de gekozen ICT eindterm?
*Eindterm 6: bij deze activiteit worden de leerlingen aangespoord om informatie op te zoeken. Daardoor wordt de nieuwe inhoud beter verwerkt/vastgezet in het geheugen. De leerlingen krijgen een onderwerp waar ze dingen over zullen moeten opzoeken. Deze informatie moeten ze in een PowerPoint gieten die ze ook bewaren (opslaan). Het is natuurlijk de bedoeling dat de kinderen via deze PowerPoint van elkaar leren. Ze moeten namelijk de belangrijkste eigenschappen van de veelvlakken wel kennen.
*Eindterm 4: de leerlingen zoeken zelfstandig informatie op.
*Eindterm 2:
Veilig: omdat er niet gekozen wordt voor 'veilige' zoekprogramma's, moeten de leerlingen alert zijn voor eventuele schadelijke inhouden die ze kunnen tegenkomen. Extra controle en aandacht van de leerkracht is dus noodzakelijk.
Verantwoord: de leerlingen weten dat ze de computer met zorg moeten behandelen.
Doelmatig: het internet wordt gebruikt ter verwerving van nieuwe leerinhoud.
- Waarom verhoogt deze activiteit de kwaliteit van het onderwijs?
De leerlingen verwerven en verwerken zelfstandig de nieuwe leerinhouden. Dit gebeurt in groepjes waardoor de leerlingen erg gemotiveerd zullen zijn.
- Hoe zou jij dit praktisch aanpakken in de klas?
De leerlingen worden verdeeld in 3 groepen. Elke groep werkt aan de computer, eventueel wordt het zoekprogramma Koekeltjes open gezet.
ICT eindtermen
6. De leerlingen kunnen met behulp van ict voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
4. De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ict ondersteunde leeromgeving.
2. De leerlingen gebruiken ict op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
Leerplandoel: Ruimtefiguren
MK27. Op basis van hun eigenschappen de volgende ruimtefiguren herkennen: veelvlak (kubus, balk, piramide).