Domein 1: Getallenkennis
Omschrijving opdracht:
Beginsituatie: de leerlingen kunnen percenten lezen en schrijven. Op de daaropvolgende lessen leren de leerlingen percenten interpreteren en gebruiken als een operator en als een verhouding. Als verwerking van deze leerstof mogen de leerlingen in groep een poster n.a.v. de solden maken voor een winkel naar keuze, bv: schoenenwinkel, kledingwinkel, parfumerie, grootwarenhuis,... . Ze maken deze poster op Glogster. Nadat elke groep zijn poster heeft afgewerkt, worden alle posters klassikaal getoond.
Klik op onderstaande link om het programma Glogster te downloaden.
N.B.:om van Glogster gebruik te kunnen maken moet eerst een account worden aangemaakt.
Voor het onderwijs is het mogelijk om in een keer te registreren voor maximaal 200 leerlingen.
Verantwoording opdracht:
- Waarom helpt deze activiteit bij het bereiken van de doelstellingen van het vak?
Zie onderaan bij de leerplandoelen: de leerlingen lezen en schrijven percenten en interpreteren percenten als operator en als verhouding.
- Waarom past deze activiteit bij de leerlingen van dit leerjaar?
Percenten worden pas aangeleerd vanaf het 5de leerjaar. Het maken van de poster is een leuke opdracht die aansluit bij hun leefwereld.
- Waarom past deze activiteit bij de gekozen ICT eindterm?
*Eindterm 5: de leerlingen kunnen de geziene leerstof creatief verwerken.
*Eindterm 7: na het maken van de poster worden alle posters klassikaal getoond.
- Waarom verhoogt deze activiteit de kwaliteit van het onderwijs?
De leerlingen zijn actief bezig met het gebruiken en verwerken van de leerinhouden. Bewust en onbewust denken ze na over het gebruik van percenten.
- Hoe zou jij dit praktisch aanpakken in de klas?
Op voorhand heeft de leerkracht het programma 'Glogster' gedownload. Op het einde van de les worden de leerlingen in 4 groepen verdeeld. Elke groep maakt een eigen poster.
ICT eindtermen
5. De leerlingen kunnen ict gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.
7. De leerlingen kunnen ict gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
Leerplandoel: Percenten
G25. Een percent interpreteren en gebruiken:
a) als een operator;
b) als een verhouding.
G26. Percenten lezen en schrijven