De leerlingen krijgen als huistaak, ter voorbereiding op de les rond de oppervlakte van een driehoek, de opdracht om een YouTube filmpje te bekijken (zie onderstaande link). Bij de opdracht hoort de verklaring dat we de volgende les meteen oefeningen hierop gaan maken, dus dat ze het filmpje aandachtig moeten bekijken. Het duurt ook slechts 3 minuten. Hierdoor valt de klassikale uitleg weg.
Verantwoording opdracht: - Waarom helpt deze activiteit bij het bereiken van de doelstellingen van het vak?
Zie onderaan bij de leerplandoelen: de leerlingen zien in dat de oppervlakte van een driehoek gelijk is aan de helft van de oppervlakte van een rechthoek en kunnen de formule (b x h)/2 gebruiken. - Waarom past deze activiteit bij de leerlingen van dit leerjaar?
Door te kijken naar het filmpje hebben ze zelfstandig geleerd. Het is voor hen ook erg uitdagend. - Waarom past deze activiteit bij de gekozen ICT eindterm?
*Eindterm 4: de leerlingen hebben eigenlijk zelfstandig geleerd door te kijken naar dit filmpje. Dit is voor hen een weg om te leren via ict. - Waarom verhoogt deze activiteit de kwaliteit van het onderwijs?
De leerlingen verwerven en verwerken zelfstandig een nieuwe leerinhoud dat gekoppeld wordt aan bestaande voorkennis. - Hoe zou jij dit praktisch aanpakken in de klas?
De leerlingen krijgen een week op voorhand te horen dat ze dat filmpje zeker moeten bekijken tegen een bepaalde les. Er wordt ook vermeld dat diegenen die het niet hebben bekeken, niet kunnen volgen tijdens de les dus dat dit erg belangrijk is. Ze krijgen voldoende tijd om het filmpje ergens te gaan bekijken, bv. vrienden, familie, bibliotheek, … .
ICT eindterm
4. De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ict ondersteunde leeromgeving.
Leerplandoel: oppervlakte
MR 44. Ervaren en inzien dat de oppervlakte van een driehoek gelijk is aan de helft van de oppervlakte van een rechthoek met dezelfde basis en dezelfde hoogte, en de formule (b x h)/2 paraat kennen en gebruiken.