Domein 3: meten en metend rekenen

Omschrijving opdracht:

Dit is een herhalingsles. De leerlingen hebben de vorige lessen geleerd over: het berekenen van de tijdsduur, het toepassen van het begrip km/h en het berekenen met percenten. De leerlingen krijgen de volgende inleiding bij de les: "Jullie hebben onverwacht kaartjes gewonnen voor de finale van het Europees kampioenschap voetbal 2016. Natuurlijk roepen jullie JOEPIE! Maar jullie moeten er natuurlijk wel wat voor doen."  De leerlingen worden verdeeld in 4 groepen. Elke groep krijgt een werkblad met een aantal opdrachten (zie onderaan) en werkt aan de computer. Ze maken een PowerPoint presentatie met een keurig overzicht van de antwoorden. Op het einde van de les wordt elke presentatie voorgesteld aan de klas.
De leerlingen mogen vrij werken op de computer (met natuurlijk het oog op het behalen van de opdracht), maar de leerkracht kan eventueel een aantal zoekprogramma's klaarzetten: Wikikids, Routplanner Routenet, Routeplanner Googlemaps en Vliegtickets.be.

Klik op onderstaande links voor de zoekprogramma's en het werkblad:
Wikikids, Routplanner Routenet, Routeplanner Googlemaps en Vliegtickets.be.

EK werkblad.docx (202156)
 

 

 

Verantwoording opdracht:
- Waarom helpt deze activiteit bij het bereiken van de doelstellingen van het vak?
Zie onderaan bij de leerplandoelen: de leerlingen berekenen de tijdsduur, lossen vraagstukken op over de tijd en zien de relaties tussen de grootheden bij prijsberekeningen, tijd, afstand en snelheid. Al deze doelen worden verwerkt en bereikt in één grote opdracht.
- Waarom past deze activiteit bij de leerlingen van dit leerjaar?
De opdracht sluit nauw aan bij hun leef- en belevingswereld.
- Waarom past deze activiteit bij de gekozen ICT eindterm?
*Eindterm 1: de leerlingen zullen bij deze opdracht graag ict gebruiken om hun opdrachten te voltooien en verwerken zo de verworven leerinhouden.
*Eindterm 2:
Veilig: de leerkracht ziet toe op het gebruik van het internet en wijst de leerlingen op eventuele schadelijke inhouden.
Verantwoord: de leerlingen weten dat ze de computer met zorg moeten behandelen.
Doelmatig: het internet/de computer wordt gebruikt om de opdrachten te kunnen uitvoeren. De leerlingen houden bij het werken op de computer steeds hun doel voor ogen: antwoorden vinden bij de opdrachten en voorstellen als een PowerPoint.
De leerlingen beseffen dat ict niet alleen spelletjes spelen is, maar dat er ook echt zinvolle informatie op staat.

*Eindterm 7: de leerlingen leren hier dat ze hun informatie kunnen presenteren a.d.h.v. een PowerPoint.
- Waarom verhoogt deze activiteit de kwaliteit van het onderwijs?
De leerlingen zijn actief bezig met het opzoeken van informatie en zijn (on)bewust bezig met het verwerven en verwerken van de leerinhoud. Daarnaast sluit deze opdracht aan bij hun leef- en belevingswereld waardoor ze gemotiveerd zijn om eraan te beginnen.
- Hoe zou jij dit praktisch aanpakken in de klas?
De leerlingen worden verdeeld in 4 groepen. Elke groep werkt aan de computer. De leerkracht zet ook een aantal zoekprogramma's open, bv.: Wikikids, Routplanner Routenet, Routeplanner Googlemaps en Vliegtickets.be.

ICT eindtermen
1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ict en zijn bereid ict te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.

2. De leerlingen gebruiken ict op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
7. De leerlingen kunnen ict gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.

Leerplandoel: Tijdstip en duur
MR 70. Tijdsduur berekenen:
c) in uren en/of minuten en/of seconden.
MR 88. Vraagstukken over één grootheid oplossen: tijd.
MR 89. In veel voorkomende situaties de relaties tussen grootheden ervaren en onderzoeken bij:
a) prijsberekeningen;
c) tijd, afstand, snelheid.

                                        

 

Contact