Domein 2: Bewerkingen


Omschrijving opdracht:

Bij een les rond breuken wordt er een nieuwe bewerking aangebracht: het optellen van ongelijknamige breuken. De leerlingen mogen deze leerstof inoefenen op de computer. De link van deze oefening vindt u hieronder.

  

Verantwoording opdracht:
- Waarom helpt deze activiteit bij het bereiken van de doelstellingen van het vak?
Zie onderaan bij de leerplandoelen: de leerlingen oefenen het optellen van ongelijknamige breuken.
- Waarom past deze activiteit bij de leerlingen van dit leerjaar?
Het optellen van ongelijknamige breuken komt pas aan bod in het 5de leerjaar. De leerlingen oefenen en verwerken de nieuwe leerstof.
- Waarom past deze activiteit bij de gekozen ICT eindterm?
*Eindterm 1: de leerlingen gebruiken graag ict om hen te ondersteunen bij het leren, ze zien hier het nut/de mogelijkheden ervan in. Ook omdat deze site hen stapsgewijs helpt wanneer ze het 'eventjes' niet meer weten. Vooral gericht op remediĆ«ring.
*Eindterm 2:
Veilig: is hier minder van toepassing. Er komen op deze link geen schadelijke inhouden naar voren.  
Verantwoord: de leerlingen weten dat ze de computer met zorg moeten behandelen.
Doelmatig: de link wordt gebruikt ter inoefening van de leerinhoud.
*Eindterm 3: de leerlingen oefenen de nieuwe leerinhoud. Zelfstandig oefenen komt hier tot uiting omdat de leerlingen hulpstappen aangeboden krijgen wanneer ze het 'eventjes' niet meer weten.
- Waarom verhoogt deze activiteit de kwaliteit van het onderwijs?
De leerlingen zijn actief bezig met het verwerken en oefenen van de nieuwe leerinhoud.
- Hoe zou jij dit praktisch aanpakken in de klas?
Dit is heel gemakkelijk te realiseren. Kinderen die veel moeilijkheden hebben met de nieuwe leerstof, kunnen als eerste aan de computer werken. Daarna krijgen ook de andere kinderen daar de kans toe.

ICT eindtermen
1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ict en zijn bereid ict te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.

2. De leerlingen gebruiken ict op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
3. De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ict ondersteunde leeromgeving.

Leerplandoel: breuken
B26. In praktische gevallen met inzicht optellen van eenvoudige:
b) ongelijknamige breuken.

                                                                                                                                                                                                                  
 

 

 

Contact