Muziek

Omschrijving opdracht:
 

Tijdens een les muziek worden de leerlingen gevraagd om hun favoriete liedje te posten op de klasblog (hier onderaan). Er wordt duidelijk vermeld dat ze geen liedje mogen posten van de originele artiest omdat dit verboden is vanwege het copyright/auteursrecht. Ze krijgen hieromtrent de volgende uitleg:  auteursrechten zijn de eigendomsrechten die een auteur heeft op zijn of haar werk. Als je iets maakt (bv. een foto, een gedicht, een verhaal, een lied,...) dan heb je daar automatisch de eigendomsrechten van, de auteursrechten dus. Dat betekent dat niemand zich dat werk mag toe eigenen zonder jouw toestemming. Jij mag helemaal zelf bedenken onder welke voorwaarden iemand van jou toestemming krijgt om jouw werk te gebruiken. Je mag zelfs precies afbakenen wat die persoon er mee mag doen en wat niet.
Ik vraag hen dus duidelijk om alleen links te posten naar zangwedstrijden zoals bv.: "The voice" of "Belgium's got talent". Ze worden ook aangemoedigd om beleefde reacties te schrijven op posts van medeleerlingen.
Nadien gaan we dan samen hun muziek beluisteren en kunnen we ieders voorkeur kort bespreken.

 

Verantwoording opdracht:
- Waarom helpt deze activiteit bij het bereiken van de doelstellingen van het vak?
Zie onderaan bij de leerplandoelen: de leerlingen staan open voor allerlei soorten muziek en leren hierover communiceren .
- Waarom past deze activiteit bij de leerlingen van dit leerjaar?
Deze activiteit past bij alle leerjaren (behalve bij het 1ste leerjaar omdat zij nog niet beschikken over schrijf- en leesvaardigheden). Leerlingen leren hier nadenken en communiceren over muziek. Daarnaast vinden ze het altijd leuk als hun favoriete liedje wordt beluisterd.
- Waarom past deze activiteit bij de gekozen ICT eindterm?¨
*Eindterm 2: 
Veilig: de leerlingen leren hier dat er zoiets bestaat als copyright wat gelijk staat aan diefstal.
Verantwoord: de leerlingen leren dat ze de voorkeur van anderen niet mogen beledigen. Omdat de leerlingen 1 favoriet lied moeten selecteren, leren ze om anderen niet te spammen met allerlei liedjes. Tevens wordt het forum niet gebruikt om anderen  te pesten. 
Doelmatig: de leerlingen worden gevraagd om slechts 1 voorkeur te selecteren.

*Eindterm 8:
Verantwoord: door een reactie te plaatsen, wordt hun mening voor iedereen zichtbaar. Als ze iets onzinnigs, beledigends,... hebben geschreven, kunnen ze zich daar nu voor schamen.
Veilig: de leerlingen die in de fout gaan met het plaatsen van een reactie zijn veilig in het opzicht dat deze site door mezelf beheerd wordt en ik dus diverse maatregelen kan nemen, bv.: bericht verwijderen, een officiële waarschuwing geven,... .
Doelmatig: de leerlingen gebruiken het forum om hun favoriete lied te posten en te communiceren over muziek. De geplaatste reacties zijn ofwel zinloos ofwel nuttig. Daar kan nu op gewezen worden.
- Waarom verhoogt deze activiteit de kwaliteit van het onderwijs?
De leerlingen hebben een vrije keuze: ze worden niet gebonden aan een opgelegde selectie van de leerkracht. Het gaat hier om hun favorieten. Omdat het over hun favoriete lied gaat, worden de leerlingen onmiddellijk betrokken en gemotiveerd wat het leerrendement vergroot. Daarbij biedt dit forum iedereen de kans om te communiceren en te leren nadenken over communicatie.
- Hoe zou je dit praktisch aanpakken in de klas?
De leerkracht geeft eerst de klassikale uitleg over het copyright. Vervolgens kan iedere leerling van het forum gebruik maken.

ICT eindtermen
2. De leerlingen gebruiken ict op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
8. De leerlingen kunnen ict gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.

Leerplandoel: Muzikale opvoeding
2.3. Openstaan voor hedendaagse muziek, muziek uit andere tijden, andere landen en culturen.
2.5. Vanuit het eigen muzikaal aanvoelen praten over het zingen en het musiceren.


Ga verder naar de aanbevelingenlijst

Onderwerp: Mijn favoriete lied

jimmy choo outlet

jimmy choo outlet 22-01-2015

montblanc pens

montblanc pens 20-01-2015

chi hair straightener

chi hair straightener 19-01-2015

air jordan

air jordan 18-01-2015

gucci outlet stores

gucci outlet stores 17-01-2015

jimmy choo sale

jimmy choo sale 16-01-2015

beats headphones sale

beats headphones sale 15-01-2015

beats dr dre

beats dr dre 14-01-2015

discount mont blanc pens

discount mont blanc pens 14-01-2015

calvin klein men underwear

calvin klein men underwear 13-01-2015

1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>

Nieuw bericht

 

Contact