Muziek

Omschrijving opdracht:

De leerlingen hebben een krachtig djembé stuk beluisterd van 'Daouda Faye'. Nadat de muziek besproken werd en de leerlingen weten dat het om Afrikaanse muziek gaat, worden ze in 4 groepen verdeeld. Elke groep maakt een PowerPoint presentatie hoe in Afrika aan muziek wordt gedaan: welke vormen van muziek, waarom en wanneer zij aan muziek doen en welke instrumenten hierbij het meest gebruikt worden,... . Nadien presenteert iedere groep zijn PowerPoint aan de rest van de klas en bespreken ze wat ze ontdekt hebben. Uiteraard mogen ze ook afbeeldingen en filmpjes/muziek bijvoegen.

 

 

Klik op onderstaande link om het filmpje te bekijken.

Verantwoording opdracht:
- Waarom helpt deze activiteit bij het bereiken van de doelstellingen van het vak?
Zie onderaan bij de leerplandoelen: de leerlingen staan open voor verschillende vormen van muzikale uitdrukkingen binnen een bepaalde muziekcultuur.
- Waarom past deze activiteit bij de leerlingen van dit leerjaar?
De leerlingen worden uitgedaagd om meer informatie op te zoeken rond de Afrikaanse muziekcultuur. Binnen de opdracht hebben ze de vrijheid om te bepalen wat zij belangrijk vinden. Leerlingen van de 3de graad zijn in staat om kritisch na te denken.
- Waarom past deze activiteit bij de gekozen ICT eindterm?
*Eindterm 6: bij deze activiteit worden de leerlingen aangespoord om informatie op te zoeken. Daardoor wordt nieuwe informatie/leerinhoud beter verwerkt in het geheugen. De leerlingen krijgen een onderwerp waar ze dingen over zullen moeten opzoeken. Deze informatie moeten ze in een PowerPoint gieten die ze ook bewaren (opslaan). Het is natuurlijk de bedoeling dat de kinderen via deze PowerPoint van elkaar leren. Ze leren de kenmerken binnen een bepaalde muziekcultuur.
*Eindterm 4: de leerlingen zoeken zelfstandig informatie op.
*Eindterm 2:
Veilig: omdat er niet gekozen wordt voor 'veilige' zoekprogramma's, moeten de leerlingen alert zijn voor eventuele schadelijke inhouden die ze kunnen tegenkomen. Extra controle en aandacht van de leerkracht is dus noodzakelijk.  
Verantwoord: de leerlingen weten dat ze de computer met zorg moeten behandelen.
Doelmatig: het internet wordt gebruikt ter verwerving van nieuwe leerinhoud.
- Waarom verhoogt deze activiteit de kwaliteit van het onderwijs?
De leerlingen verwerven en verwerken zelfstandig de opgedane informatie. Dit gebeurt in groepjes waardoor de leerlingen erg gemotiveerd zullen zijn.
- Hoe zou je dit praktisch aanpakken in de klas?

De leerlingen worden verdeeld in 4 groepen. Elke groep werkt aan een computer.
 

ICT eindtermen
6. De leerlingen kunnen met behulp van ict voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
2. De leerlingen gebruiken ict op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
4. De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ict ondersteunde leeromgeving.

 

Leerplandoelen: Muzikale opvoeding.
14. Een kritische houding aannemen tegenover de auditieve omgeving:

14.1. Nieuwsgierig zijn voor en/of kritisch staan tegenover diverse vormen van muzikale communicatie.
14.2. Openstaan voor de muzikale uitdrukkingen van anderen.
14.3. Openstaan voor of rekening houden met de kenmerken van een bepaalde muziekcultuur.

                                                      


 

 

Contact