Muziek

Omschrijving opdracht:

In een les taal moesten de leerlingen een lied schrijven over gevoelens. Als verwerking - en leuke afsluiter - wil ik ze het lied laten opnemen via het programma 'Audacity'.  Ik verdeel de klas in 4 groepen. Elke groep schrijft zijn eigen lied. Daarna krijgen ze de kans om hun zelfgemaakt lied op te nemen zodat ze het achteraf nog kunnen beluisteren.

Voorbereidingswerk leerkracht: programma 'Audacity' installeren op elke computer.

 

Klik op onderstaande link om het programma te installeren


 

 

 

Verantwoording opdracht:
- Waarom helpt deze activiteit bij het bereiken van de doelstellingen van het vak?
Zie onderaan bij de leerplandoelen: de leerlingen ontwerpen een muziekstuk, kunnen hun eigen mening over klank en muziek verwoorden en beleven genoegen aan de omgang met klank en muziek.
- Waarom past deze activiteit bij de leerlingen van dit leerjaar?
Audacity kun je zeker in het 5de leerjaar gebruiken. Ze kunnen er best op voorhand al mee gewerkt hebben.
- Waarom past deze activiteit bij de gekozen ICT eindterm?
*Eindterm 5: de leerlingen gebruiken het programma audacity om hun zelfverzonnen lied in te zingen. Met audacity kan je, nadat je iets hebt ingesproken, de toonhoogte verhogen of verlagen en vele andere leuke effecten toevoegen.

Ze gebruiken ICT om hun eigen creatie extra vorm te geven. Ze gaan creatief om met zowel woorden als klank.
- Waarom verhoogt deze activiteit de kwaliteit van het onderwijs?
Omdat het een leergebiedoverschrijdende activiteit is: naast het werken rond doelen van het leergebied taal, werk je ook rond muzische doelen en ict eindtermen.
- Hoe zou je dit praktisch aanpakken in de klas?
De leerkracht installeert op voorhand het programma 'Audacity' op de computers.
De klas wordt verdeeld in 4 groepen.

ICT eindterm
5. De leerlingen kunnen ict gebruiken om eigen ieeën creatief vorm te geven.

Leerplandoelen
9. Een klankstuk of een muziekstuk ontwerpen:

9.2. Een klank- of muziekstuk ontwerpen vanuit een muzikaal gegeven.
11. Ervaringen bij het omgaan met klank en muziek verwoorden:
11.2. Een eigen mening over de omgang met klank en muziek verwoorden.
12. Genoegen beleven aan de omgang met klank en muziek:
12.1. Zich door middel van klank en muziek durven uiten.
12.3. Zich verbonden voelen met anderen tijdens een groepsgerichte omgang met klank en muziek.

                                         
 

 

Contact