Muziek

Omschrijving opdracht:

De leerlingen maken via een groepsopdracht een eerste keer kennis met de indeling van de muziekinstrumenten. De leerkracht geeft geen uitleg meer, de leerlingen moeten dus zelf op zoek gaan naar de informatie. Aan de hand van een werkblad worden zij wel gestuurd. (zie onderaan). Ze mogen gebruik maken van het hele internet waarop veel informatie hierover te vinden is: wikipedia, youtube,... . Eventueel kan de leerkracht de leerlingen op weg helpen door onderstaande site open te zetten. Nadat de leerlingen informatie hebben verworven over de indeling van de muziekinstrumenten en bijhorende voorbeelden, mogen ze hierover een Prezi presentatie maken (zie onderstaande link). Ze verwerken daarin hun kennis over de indeling van muziekinstrumenten én kiezen 1 instrument dat ze nog niet kennen. Daarover gaan ze zich verder verdiepen: bouw, klank,... . In de Prezi mogen ze natuurlijk ook geluiden en filmpjes plaatsen. Op het einde van de les worden alle presentaties getoond.

Klik hier voor de website: indeling van de muziekinstrumenten.
Het werkblad: indeling muziekinstrumenten.docx (83582)
Het programma Prezi: https://prezi.com/


 

Verantwoording opdracht:
- Waarom helpt deze activiteit bij het bereiken van de doelstellingen van het vak?
Zie onderaan bij de leerplandoelen: de leerlingen kennen de groepen van de muziekinstrumenten en onderzoeken hun klankkleur.
 - Waarom past deze activiteit bij de leerlingen van dit leerjaar?
Het is voor hen erg uitdagend om nieuwe leerstof zelfstandig te verwerven. Daarnaast betreft het leerplandoelen die pas te bereiken zijn in het 5de leerjaar. Leerlingen van deze leeftijd vinden het ook prettig om zelfstandig aan de slag te gaan.
- Waarom past deze activiteit bij de gekozen ICT eindterm?
*Eindterm 4: door zelf nieuwe informatie op te zoeken op het internet hebben ze zelfstandig geleerd
- Waarom verhoogt deze activiteit de kwaliteit van het onderwijs?
Omdat de kinderen zelf sturing geven aan hun leerproces. Ze moeten zelf actief kennis verwerven en initiatief nemen. Tevens wordt er ook gewerkt aan sociale vaardigheden (het werken in groep). Tenslotte wordt er ook gewerkt aan de doelen van het leergebied muziek.
- Hoe zou je dit praktisch aanpakken in de klas?
De leerlingen worden verdeeld in 4 groepen. Elke groep krijgt een werkblad en een computer toegewezen. De leerkracht ziet wel toe op het 'juiste gebruik' van het internet. Eventueel kan de leerkracht bovenstaande site openen om een groepje op weg te zetten wanneer dit niet zo goed lukt.

ICT eindterm
4. De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ict ondersteunde leeromgeving.

Leerplandoelen: Muzikale opvoeding
2.1. De klankmogelijkheden van voorwerpen en instrumenten onderzoeken.
4.2. De verschillende rolverdelingen herkennen.
7.3. De klankkleur herkennen en beschrijven.

                                              


 

 

Contact