MuziekOmschrijving opdracht:
Hiervoor wordt de ict-koffer gereserveerd.
De leerlingen kennen het lied 'De enge mannetjes' al. Deze les is een extra inoefening. De leerkracht heeft 3 poppetjes (een leeuw, een muis en een panda) bij zich die elk een 'raar' stemmetje hebben: de leeuw zingt laag en luid, de muis zingt heel hoog en zacht en de panda zingt niet. Het einddoel van de les is: de leerlingen zingen het lied 'De enge mannetjes', maar telkens als de leerkracht een poppetje omhoog steekt, moeten de leerlingen zingen zoals het diertje zijn/haar stem.
Om hen hierop voor te bereiden, mogen de leerlingen eerst de stemmetjes oefenen: de leerkracht steekt telkens een poppetje in de lucht en de kinderen veranderen hun stem. Ondertussen worden de ipads doorgegeven zodat elk kind het kan opnemen en beluisteren.
Het is ook leuk om de opnames later op de klasblog te plaatsen.
Verantwoording opdracht:
- Waarom helpt deze activiteit bij het bereiken van de doelstellingen van het vak?
Zie onderaan bij het leerplandoel: de leerlingen musiceren en experimenteren met de stem.
- Waarom past deze activiteit bij de leerlingen van dit leerjaar?
Het experimenteren met de stem wordt pas aangeleerd vanaf het 5de leerjaar omdat zij bewuster kunnen omgaan met hun stemgebruik. Deze activiteit zou met kinderen van de lagere graad nefast kunnen zijn voor hun stem (overbelasting, beschadiging van de stembanden,...). Wat niet wil zeggen dat de leerkracht ook hier niet moet toezien op het juiste gebruik van hun stem.
- Waarom past deze activiteit bij de gekozen ICT eindterm?
*Eindterm 1: de leerlingen gebruiken graag de ipad om zichzelf te horen en zien het nu als een leertoestel.
*Eindterm 2:
Verantwoord: de leerlingen weten dat ze zorg moeten dragen voor de ipads.
Veilig: het veiligheidsaspect is hier gering. Ze gebruiken enkel de applicatie om op te nemen en te beluisteren. Verdere applicaties worden niet gebruikt.
Doelmatig: ze gebruiken de ipads om de verschillende stemmetjes te oefenen. Nadien beluisteren ze hun opname om hieruit te leren.
- Waarom verhoogt deze activiteit de kwaliteit van het onderwijs?
Kinderen zien ipads doorgaans alleen als een bron van: spelletjes, muziek, foto's, enz. ... Bij deze activiteit zien ze in dat ze het ook kunnen gebruiken als ondersteuning bij het leren. Het gebruik van ipads sluit aan bij hun leefwereld en verhoogt de kwaliteit van het onderwijs omdat ze worden ingezet als leermiddel en elk kind zichzelf kan horen.
- Hoe zou je dit praktisch aanpakken in de klas?
De ipads worden telkens doorgegeven zodat elk kind er gebruik kan van maken.
ICT eindtermen
1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ict en zijn bereid ict te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
2. De leerlingen gebruiken ict op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
Leerplandoel: Muzikale opvoeding
1. Musiceren en experimenteren met de stem, met aandacht voor een goed stemgebruik, een zuivere toon en expressiviteit.