Beweging

Omschrijving opdracht:

In de voorgaande muziekles hebben de leerlingen geluisterd naar een fragment uit 'De Notenkraker' van Tchaikovsky. Ze hebben de grafische partituur geanalyseerd (welke beweging staat voor welk symbool) en geleerd dat we ook muziek kunnen maken met ons lichaam: bodypercussie. Als afsluitles gaan de leerlingen onderstaand filmpje bekijken en deze bodypercussie inoefenen

Klik hier voor het filmpje

Grafische partituur: bodypercussion.pdf (232562)
 

 

Verantwoording opdracht:
- Waarom helpt deze activiteit bij het bereiken van de doelstellingen van het vak?
Zie onderaan bij de leerplandoelen: de leerlingen werken samen aan een bewegingsopdracht en kunnen zich bewegen in de verschillende ruimtelagen.
- Waarom past deze activiteit bij de leerlingen van dit leerjaar?
Actief bezig zijn is de natuur van kinderen. Doorgaans vinden meisjes dansen en bewegen heel leuk, maar omdat het gaat om het gebruik van het lichaam (en dus niet om een typische dans) hoop ik ook de jongens te motiveren. De bewegingen zijn ook moeilijker, daarom wordt dit het best gegeven in de hogere graad omdat de verfijnde en grove motoriek in de hogere graad beter ontwikkeld is.
- Waarom past deze activiteit bij de gekozen ICT eindterm?
*Eindterm 1: de leerlingen zijn enthousiast om te werken rond bodypercussie. Ze mogen dan ook zelf terug- of vooruitspoelen om de bewegingen in te studeren. Ook kunnen ze dit thuis gebruiken. 
*Eindterm 2:
Verantwoord: de leerlingen weten dat ze zorg moeten dragen voor de computer.
Veilig: het veiligheidsaspect is hier gering. Ze krijgen wel reclamespots te zien, maar deze site is vrij van virussen of spam.
Doelmatig: ze gebruiken deze link om de bewegingen in te oefenen.
*Eindterm 3: in de voorgaande muziekles hebben de leerlingen de grafische partituur geleerd. Deze les mogen ze de bewegingen oefenen a.d.h.v. een filmpje.

- Waarom verhoogt deze activiteit de kwaliteit van het onderwijs?
In de voorgaande muziekles hebben de leerlingen de theoretische kant gezien: een grafische partituur analyseren (welk symbool staat voor welke beweging). Deze activiteit is een verwerking daarop.
- Hoe zou je dit praktisch aanpakken in de klas?
De meest ideale manier zou zijn om dit in de turnzaal te doen. Maar als dit niet mogelijk is, worden de banken in de klas opzij geschoven en het filmpje geprojecteerd op het digibord. Het voor- en achteruitspoelen van het filmpje wordt gedaan door de leerlingen.

ICT eindtermen
1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ict en zijn bereid ict te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
2. De leerlingen gebruiken ict op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.

3. De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ict ondersteunde leeromgeving.

Leerplandoelen:
Muzikale opvoeding
6.1. Eenvoudige beelden of klanksymbolen van geluiden, klanken of muziek verwerken.
6.2. Grafische notatie of elementaire vormen van traditionele notatie verwerken.
7.6. Eenvoudige muzikale vormen herkennen.

Bewegingsexpressie
3.2. Zich in de verschillende ruimtelagen bewegen.
5.2. Samen een bewegingsopdracht uitvoeren.

                                                  

 


 

 

Contact