Beweging

Omschrijving opdracht:

Voor het schoolfeest wordt het dansje van 'One Direction - What makes you beautiful' ingestudeerd. We gebruiken hiervoor onderstaande link op 'Youtube'.

Verantwoording opdracht:
- Waarom helpt deze activiteit bij het bereiken van de doelstellingen van het vak?
Zie onderaan bij de leerplandoelen: de leerlingen genieten van bewegen en bootsen de bewegingen nauwkeurig na.
- Waarom past deze activiteit bij de leerlingen van dit leerjaar?
One Direction is 'hip' waardoor ik hoop de leerlingen onmiddellijk te motiveren. Het dansje is ook een 'moeilijk', vlot dansje dat het best gegeven wordt in de hogere graad omdat de verfijnde en grove motoriek in de hogere graad beter ontwikkeld is.
- Waarom past deze activiteit bij de gekozen ICT eindterm?
*Eindterm 1: de leerlingen zijn enthousiast om te werken met deze dans. Ze mogen dan ook zelf terug- of vooruitspoelen om de dansjes in te studeren. Ook kunnen ze dit thuis gebruiken. 
*Eindterm 2:
Verantwoord: de leerlingen weten dat ze zorg moeten dragen voor de computer.
Veilig: het veiligheidsaspect is hier gering. Ze krijgen wel reclamespots te zien, maar deze site is vrij van virussen of spam.
Doelmatig: ze gebruiken deze link om hun schooldansje in te oefenen.
- Waarom verhoogt deze activiteit de kwaliteit van het onderwijs?
Omdat het aansluit bij hun leefwereld en er gewerkt wordt aan de doelen van het leergebied beweging.
- Hoe zou je dit praktisch aanpakken in de klas?
De meest ideale manier zou zijn om dit in de turnzaal te doen. Maar als dit niet mogelijk is, worden de banken in de klas opzij geschoven en het filmpje geprojecteerd op het digibord. Het voor- en achteruitspoelen van het filmpje wordt gedaan door de leerlingen.

ICT eindtermen
1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ict en zijn bereid ict te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
2. De leerlingen gebruiken ict op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.

Leerplandoelen:
1.Kinderen experimenteren met en bekwamen zich in de uitdrukkingsmogelijkheden van hun lichaam:

1.1. genieten van hun lichaam in beweging;
1.2. exploreren verschillende houdingen en bewegingen.
3. K
inderen bewegen vlot in tijd en ruimte:
3.3. bewust omgaan met bewegingsrichtingen, banen en bewegingsbanen.
4. Kinderen worden zich bewust van hun identiteit en hun inlevingsvermogen:
4.1. bewegingen nauwkeurig nabootsen.

                                          
 

 

Contact