Aanbevelingenlijst

De school voorziet in grote mate in benodigdheden voor een leerrijke en comfortabele ICT omgeving. Toch kunnen nog enkele verbeteringen aangebracht worden:

A. Volgens het vier-in-balans model:


De 4 bouwstenen:
1) Visie

De school maakt het best een visietekst waarbij ict moet kaderen binnen het pedagogisch project. Dit zowel wat betreft mediawijsheid, mediageletterdheid als technische en instrumentele competenties.
Ict is een middel om educatieve doelen te bereiken. Helaas wordt ict nu voornamelijk ingezet als een aanvullende of remediërende rol en gebruikt de leerkracht dit meer om administratieve redenen. Nochtans verhoogt een juist gebruik van ict het leerrendement. Adviezen bij de onderstaande bouwstenen kunnen hierbij helpen.

2) Deskundigheid:
Leerkrachten moeten zich blijven professionaliseren. Basisvaardigheden moeten aangesterkt worden: zowel algemene computervaardigheden (uit onderzoek blijkt dat zowel leerlingen als leerkrachten hier onvoldoende in scoren) als het beoordelen van informatie en digitale veiligheid. Daarnaast moeten de didactische en pedagogische vaardigheden verhoogd worden en leerkrachten een positieve houding ontwikkelen tegenover ict.
Dit kan door o.a.:
* bijscholingen voor leerkrachten organiseren:
->ict-studiedagen;
->werkstudies volgen;
->een gast vragen op school
* lessen ict organiseren waarbij ouders meehelpen.
* bijeenkomsten/vergaderingen organiseren tussen leerkrachten en directie:
kennis onderling uitwisselen, stand van zaken, professionalisering, positieve houding, ... .
* ict-personeel/ict-coördinator voorzien: helpt zowel leerlingen als leerkrachten bij technische problemen, maar zorgt ook voor het beheer van ict op school.

3) Digitaal leermateriaal:
*Net Nanny: de school biedt voldoende software aan. Wat ik wel aanraad, is om op elke computer het programma ‘Net Nanny’ te installeren zodat de leerlingen (en leerkracht) vrij informatie kunnen opzoeken zonder ‘beschamende’ beelden. Tevens kan de school dit ook aan de ouders aanbevelen via een nieuwsbrief. Deze software is gratis.

 *
 

* * *

*Website: de school bezit nog niet over een website. Dit is in onze huidige maatschappij ondenkbaar. Hieraan kan de hele schoolgroep aan meewerken.
* Koekeltjes: een 'veilig' zoekprogramma (cfr google)

* Digitale lesboeken voorzien: nu we digiborden hebben gekregen, is het ook aan te raden om te investeren in de bordboeken van de methodes die we gebruiken.
* Een firewall installeren: dit is een systeem dat de middelen van een netwerk of computer kan beschermen tegen misbruik van buitenaf.

4) Ict-infrastructuur
* PC-klas: de school kan een klaslokaal met voldoende computers voorzien zodat alle leerlingen simultaan aan opdrachten kunnen werken. Dit lokaal kan door alle klassen in beurtrol of via een reservatielijst gebruikt worden.
* iPads: voorstel aan de directie om ipads aan te kopen.
* Dongel: aanbevelen om internet dongels aan te kopen. Je kan hierdoor ipads; ifones, ipods,.... aansluiten op het digibord en zo beelden projecteren op het digibord.
* Turnzaal voorzien van projector, laptop en geluidsbox. Bijvoorbeeld om bij opdracht 1 van het leergebied 'beweging' een filmpje te laten zien, maar ook om bv. muziek af te spelen,... .  
* De mediakoffer: per scholengemeenschap is er 1 koffer beschikbaar dat voor 2 weken kan ontleend worden. In de kleine mediakoffer zit: een fotocamera (met statief), iPad, iPod touch, Vtech camera, headset en een camera. In de grote koffer zit ook een AppleTV, Accespoint en een laptop.
* ict-personeel/-coördinator voorzien: helpt zowel leerkrachten als leerlingen bij technische problemen, maar zorgt ook voor het beheer van ict op school.

B. Kleine tip voor in de klaspraktijk:
Met het aanpassen van enkele instellingen kun je de computer optimaliseren voor het gebruik door kinderen:
- verlaag de snelheid waarmee de muisaanwijzer (pijltje) over het beeldscherm beweegt;
- verlaag de dubbelkliksnelheid van de muis;
- schakel de werking van de rechter muisknop uit.

Ga verder naar de bronnenlijst